Ställningstaganden om otillbörliga handelsmetoder
Här kan du ta del av Konkurrensverkets ställningstaganden om otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. Ställningstagandena redogör för vår uppfattning i rättsliga frågor. Syftet med ett ställningstagande kan till exempel vara att klargöra hur vi bedömer eller tolkar en fråga där lagregler och rättspraxis inte ger uttömmande vägledning.
Ställningstagandena beslutas av generaldirektören och är styrande för Konkurrensverkets verksamhet.
Ställningstagandena är inte bindande för domstolar, andra myndigheter eller enskilda. Ställningstaganden syftar till att ge vägledning för allmänheten och informera om hur Konkurrensverket ser på en viss situation eller fråga. Du kan ta del av våra ställningstaganden nedan.
Inom vilka områden behövs ställningstaganden?
Vi vill gärna ha in förslag på frågor eller områden där det råder oklarheter hur lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter ska tolkas och tillämpas. Skicka in ditt förslag till UTP@kkv.se.
Betalningsperioder som löper ut på en lördag, söndag eller annan helgdag
Ställningstagande 2023:2, publicerad 15 februari 2023
I ställningstagandet beskriver vi hur Konkurrensverket ser på förbudet mot sena betalningar i lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter (LOH) när det gäller betalningsperioder som löper ut på en lördag, söndag eller annan helgdag.
Konkurrensverket har tagit ställning kring vad som gäller för det fall att den sista dagen i en betalningsperiod infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag. Frågan har bland annat uppkommit med hänvisning till den så kallade söndagsregeln i 2 § första stycket lagen (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid och funderingar kring hur den förhåller sig till förbudet mot sena betalningar i 5 § första stycket 1 LOH.
Om när en köpare anses ha betalat inom 30 dagar
Ställningstagande 2023:1, publicerad 15 februari 2023
I ställningstagandet beskriver vi hur Konkurrensverket ser på förbudet mot sena betalningar i lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter (LOH) och när en köpare ska anses ha betalat inom 30 dagar.
Konkurrensverket har fått frågor kring hur 5 § första stycket 1 LOH ska tolkas. Innebär regeln ett krav på att leverantören ska ha mottagit betalning senast dag 30 efter den tidpunkt som anges i 6 eller 7 § LOH, eller är det tillräckligt att köparen har lämnat ett betalningsuppdrag till en betalningsförmedlare vid denna tidpunkt? Frågan har bland annat ställts mot bakgrund av att det kan förekomma extra överföringsdagar i samband med vissa transaktioner, särskilt vad gäller internationella betalningar.
Om vissa finansieringslösningar avseende leverantörers fakturor
Ställningstagande 2022:3, publicerad 7 juli 2022
I ställningstagandet beskriver vi hur Konkurrensverket ser på frågan om vissa finansieringslösningar avseende leverantörers fakturor är förenliga med lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter.
Konkurrensverket har fått frågor från aktörer i livsmedelskedjan om olika typer av finansieringslösningar gällande leverantörsfakturor, såsom leverantörskedjefinansiering, är förenliga med de förbud som anges i lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. I ställningstagandet ger vi vägledning i frågan.
Omfattas avtalsvillkor av begreppet handelsmetod
Ställningstagande 2022:1, publicerad 7 april 2022
I ställningstagandet beskriver vi hur Konkurrensverket ser på frågan om avtalsvillkor omfattats av begreppet handelsmetod i lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter.
Konkurrensverket har fått frågor om de förbjudna metoder som anges i lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter endast tar sikte på en faktisk handling eller om också avtalsvillkor i strid med lagen, i fall där faktisk handling inte vidtagits, kan utgöra otillbörliga handelsmetoder. I ställningstagandet ger vi vägledning i frågan.
Snusliknande produkter och definitionen av livsmedel
Ställningstagande 2021:2, publicerad 21 december 2021
I ställningstagandet beskriver vi hur Konkurrensverket ser på snusliknande produkter och definitionen av livsmedel i lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter.
Konkurrensverket har fått frågor från aktörer inom handeln om snusliknande produkter omfattas av lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukters bestämmelser. Det råder alltså osäkerhet hos marknadens aktörer om köpare vid inköp av dessa produkter behöver följa bestämmelserna i lagen. I ställningstagandet klargör vi vår syn i frågan om snusliknande produkter omfattas av lagen.
Ställningstagandet är avgränsat till snusliknande produkter. Snusliknande produkter innefattar både nikotinhaltiga snusliknande produkter, som nikotinpåsar, och nikotinfria snusliknande produkter, som nikotinfritt snus.